Nu är det Annadagen!

9 december 2020
Nu är det Annadagen!
Dryckeskannor på en hylla i föremålsmagasinet.

Idag är det den 9 december och Annadagen. Anna har sannolikt sitt ursprung i den grekiska formen av det hebreiska namnet Hanna eller Channa, med betydelsen 'nåd' eller 'den benådade'. Anna var också namnet på jungfru Marias mor och Annadagen började firas i Sverige redan under medeltiden.

Förr ägnades också denna dag åt en mängd julförberedelser. Det var mycket praktiskt att ha vissa märkesdagar i almanackan att förhålla sig till. De fungerade som fasta punkter för det som skulle göras innan jul, och Annadagen var en sådan dag.

Dagen har på många håll kallats ”Anna med kanna” och ”Annakanna”, vilket syftade till att denna dag skulle julölet smakas av. Dagen markerades faktiskt med just en kanna i almanackan. Oavsett om ölet var färdigt eller ej just denna dag, så skulle ölet provas. Det var dels tradition, dels en hågkomst om att julen närmade sig. Det skulle också bryggas öl två varianter, ett starkare mer smakrikt och ett något svagare ”juldricka”, likt svagdricka. Att brygga öl var under lång tid främst ett jobb som utfördes av kvinnor.

Jästkrans från Vassunda socken, Uppland. Jästkransar användes så att de lades i ölkaret vid ölbryggning. I kransen fanns rester av jästkulturen från tidigare bryggningar. Återanvändningen av jästkransen hjälpte till att få igång jäsningen.

Annadagen var också den dag då lutfisken skulle läggas i blöt. Den torra fisken lades i vatten med sodalut. Efter det följde regelbundet byte av vatten. Avvägningen vid lutning och urvattning är viktig för att fisken ska få en bra konsistens för att sedan kunna tillagas på julaftonen.

Bilden ovan publicerades i Husmors Hörna, Upsala Nya Tidning den 16 december 1952 med följande text "Åsa Laurin hjälper till med lutning av julfisk". Foto: Uppsala-Bild/Upplandsmuseet

Numer är denna dag också pepparkakans dag. Traditioner förändras och vävs samman.

Ja, det är sant. Vi har faktiskt pepparkakor i samlingarna! Pepparkaksförpackningen samlades in i samband med att Pricks pepparkaksfabrik stängde i Tierp. Om det kan du läsa mer bakom lucka 3 i denna kalender.