Julkalender 2021

24 december 2021
Julkalender 2021
Man med häst och släde i vinterklätt landskap, tidigt 1900-tal. Foto: John Alinder AL2373

I år har vi en kalender som helt och hållet tillägnas bygdefotografen John Alinder, som är högaktuell i en utställning på Upplandsmuseet och i en fotobok. Det går att följa kalendern via Facebook och Instagram, men vi vill så gärna att du som inte använder dig av dessa kanaler också ska ha möjlighet att ta del av våra berättelser. Därför så kommer vi uppdatera denna bloggpost regelbundet med samma "luckor" som på våra sociala medier. Vi som har jobbat fram texterna i kalendern är Olle, Camilla, Kerstin och Berit. Varmt välkommen att hänga med oss här!

🎁 1 december 🎁

Årets julkalender - en 100-årig bildskatt från Uppland.

Fram till och med julafton kommer vi visa unika bilder av bygdefotografen John Alinder från Sävasta i västra Uppland. En bygdefotograf skildrade människor i sin omgivning. Alinders porträtt har dock en alldeles särskild kvalité. Nu tar vi berättelsen om bildskatten från början:

I slutet på 1980-talet blev Upplandsmuseets dåvarande bildantikvarie Iréne Jansson tillfrågad om en särskild bild i museets arkiv. Den föreställde en klarinettist och bilden skulle användas i en utställning om uppländsk folkmusik. Bilden var i dåligt skick och frågan uppkom om det fanns ett negativ någonstans. Iréne kände genast igen den vita handskrivna texten på bilden. Det var alldeles säkert en bild tagen av John Alinder i Altuna och det ryktades om ett arkiv med glasplåtar i källaren under Fjärdhundra folkbibliotek. Tillsammans med en kollega begav sig Iréne dit och efter en dags letande bland flera tusen glasnegativ återfanns negativet med klarinettisten. Det stod också klart att det man funnit var en kulturhistorisk skatt, bestående av över 8000 glasnegativ tagna av John Alinder. Det är just bilder ur denna skatt som vi kommer visa för er i julkalendern.

Den 4 december öppnar vi utställningen Lövskugga. John Alinder. Porträtt 1910-32 på Upplandsmuseet. Fotografierna som visas i utställningen ger oss fantastiska ögonblicksbilder från Uppland i början av 1900-talet. Varmt välkomna till utställningen och att följa julkalendern!

Foto: John Alinder AL3126

 

2_Alinder_monterad.jpg

🎁 2 december 🎁

Det är inte kameran som tar bilden – det är fotografen.

John Alinder, den självlärde bygdefotografen som hade en enastående förmåga att fånga människors väsen i vackert komponerade porträtt. I hans porträtt finns harmoni och närvaro, glädje och allvar, blickar som talar och munnar som ler blygt. Där finns ett samspel, mellan honom och de han skulle porträttera, och Alinder verkade ha vetat precis när han skulle trycka på kamerans slutare för att föreviga dessa ögonblick!

Alinder använde sig av två olika kameror. En större träkamera på stativ och en mindre. Den större kameran laddades med en kassett bestående av en träram med en ljuskänslig glasplåt i. Det gick att ladda en kassett i taget. För att skydda kameran mot ljusinsläpp och för att se motivet bättre, använde han ett skynke som han kröp in under då det var dags för tagning. Den mindre, så kallade resekameran, var lättare att bära med sig. Den passade säkert mycket bra när han skulle ut och fotografera i bygden eller på längre resor. Den här kameran hade en fallplåtsanordning, vilket innebar att Alinder kunde ladda kameran med en glasplåtsförpackning med sex eller tolv plåtar i storlek 9x12 cm. När en plåt exponerats kunde han trycka på en knapp och glasplåten föll ner mot kamerahusets botten och en ny plåt matades fram.

Foto: John Alinder AL0057 och AL2024

 

3_AL0921_blogg.jpg

🎁 3 december 🎁

Idag har Upplandsmuseets fotograf Olle Norling fått välja sin favorit ur boken ”John Alinder. Porträtt 1910-32”: En bild av Greta Anderson, som var fotograf och assistent till John Alinder.

”Jag valde denna bild av lite olika skäl. Jag tycker att hennes, säkert ganska stora del, i det hantverk som framtagandet av dessa bilder innebar vid denna tid är värd att lyftas fram. Sedan avviker porträttet lite från de övriga i och med att hon inte möter fotografens blick och att det är snävare komponerat i ”halvfigur”. Det är ändå avslappnat och harmoniskt men kanske lite mer gåtfullt än de mer uppställda porträtten som är Alinders signum.”

Fotoboken med John Alinders fina porträtt finns att köpa i museibutiken. Helgen 4-5 december är det dessutom 20% rabatt!

#antikvariensval /Olle Norling
Foto: John Alinder AL0921

 

4_AL3618_blogg.jpg

🎁 4 december 🎁

Det enkla mörkrummet

Att den här bilden finns är unikt i sig. Det är mycket svårt att ta en bild i ett mörkrum, tiden för den tagningen måste ha varit lång. Det är också den enda bilden som finns på det mörkrum som Alinder hade där hemma på gården i Sävasta. Det var där han framkallade alla exponerade glasplåtar och fick motiven att framträda.

Den typ av negativ som Alinder använde sig av kallas torrplåt, en glasskiva med en ljuskänslig gelatinemulsion på. Torrplåtarna kunde köpas färdigbehandlade, exponeras var och när som helst, de kunde lagras en tid och framkallas först när det var lämpligt. Det innebar att all fotografering utomhus kunde ske utan direkt tillgång till ett mörkrum, vilket underlättade, särskilt för Alinder som alltid arbetade ute i det fria.

I Alinders mörkrum ser vi fina skålar och diverse byttor till de vätskor som behövdes för framkallningen. Processen med de olika vätskebaden ser ungefär lika ut än idag. De dåtida materialen var dock inte lika ljuskänsliga. Därför gjorde det inte så mycket att det silade in lite ljus mellan brädorna i mörkrummet.

Foto: John Alinder AL3618

 

5_Alinder_monterad.jpg

🎁 5 december 🎁

Syrénbersån som fond!

Många av Alinders porträtt är tagna hemma i den egna trädgården på gården Sävasta i Altuna socken. Det verkar ha funnits några favoritplatser i trädgården, en av dem var syrénbersån. Platser där Alinder förmodligen ville att de som kom till honom skulle stå eller sitta, för att få en fond av grönska bakom sig där solljuset försiktigt kunde stråla genom lövverket.

Någon gång under våren eller sommaren 1918 var Anna Linnea Ekenberg från Sävasta och Jarl Franz från Skensta i John Alinders trädgård för att bli fotograferade. Förmodligen inte samtidigt men de är avbildade på samma plats.

Foto: John Alinder AL0582 och AL0584

 

6_AL0822_blogg.jpg

🎁 6 december 🎁

Att sola plåtar!

Ordet fotografi betyder ”att skriva med ljus”, och ljuset i John Alinders fall var solen, även när det var dags att framställa själva fotografierna. Det gick till så att glasplåtarna placerades i träramar med ett fotopapper under. Dessa placerades sedan på ett bord utanför huset hemma på gården för att ”solas”! En ganska långsam process där skuggpartierna svartnade först. Fotografierna fick på det här sättet en lång tonskala.

På bilden ser vi John Alinder som står på förstukvisten till sitt hus och Greta Anderson, henne vi berättade om den 3 december, som håller i en av plåtarna som solas.

Foto: John Alinder AL0822

 

7_AL2032_blogg.jpg

🎁 7 december 🎁

På stegen i John Alinders trädgård!

En fond i trädgården som Alinder ofta använde var den vid äppelträdet. Ibland ställdes en stege dit, en cykel lutades mot husväggen och nya bildkompositioner uppstod.

"Elni Säv och Ester Södergren på stegen", har Alinder skrivit i sin registerbok år 1921.

Fotoboken John Alinder. Porträtt 1910–32 är fylld av fantastiska porträtt. Boken finns såklart att köpa i vår museibutik!

Foto: John Alinder AL2032

 

8_AL0145_blogg.jpg

🎁 8 december 🎁

För 100 år sedan var hon Altuna sockens barnmorska!

På bilden sitter barnmorskan i Altuna, Maria Lindberg och intill henne sitter sonen Åke och maken Gunnar Lindberg, som var skräddare. Åke föddes 1916, så då kan vi ana bildens datering. Makarna sitter bortvända, men de vrider sig om och ser båda två rakt in i kameran. Lille Åke sitter rättvänd, men med blicken fäst åt ett helt annat håll. Titta där borta! Åke pekar och har visst fått syn på något helt annat än John Alinder och hans kamera.

Foto: John Alinder AL0145

 

9_AL1750_blogg.jpg🎁 9 december 🎁

Klädd för kyla anno 1920!

Året är 1920 och kanske är det den första snön som har fallit. Det går nästan att ana att det är kyligt i luften. Med blicken in i John Alinders kamera poserar Klara Svenson från Heby. Varmt klädd i ullkappa med pälskrage samt handskar, hatt och kängor. Kanske kan det till och med vara så att kängorna är tillverkade på AB L E Larsson & Co, "Hästens" skofabrik i Uppsala. Vem vet! Det går inte att låta bli att undra om det var kyligt om tårna, eller hur?

Foto: John Alinder AL1750

 

10_AL8127_blogg.jpg🎁 10 december 🎁
 
Det finaste man har sätter man på bordet – eller varför inte på en pianostol?
 
Idag har antikvarie Kerstin Åberg valt en favorit ur boken ”John Alinder. Porträtt 1910-32”.
 
”En bild som väcker en hel del frågor, men kanske är den inte alls så förvånande egentligen, inte om vi ser till bildsamlingen i övrigt. Han verkar haft glimten i ögat herr Alinder! Det har berättats att han var skämtsam och dessutom hade han för vana att fotografera i originella kompositioner. Just här är det familjen Stråles hund som år 1922 fått agera modell. Kan det kanske vara den enda hund som någonsin avbildats med glasögon sittandes på en pianostol tro?”
 
Familjen Stråle bodde i Kaby i Simtuna socken och familjen finns med på bilder i Alindersamlingen, tillsammans med några fler hundar.
 
#antikvariensval /Kerstin Åberg
Foto: John Alinder AL8127
 
 
 
🎁 11 december 🎁
 

Ett fångat ögonblick från plommonbersån.

Som vi nämnt tidigare i årets julkalender så fotograferade John Alinder gärna i sin egen trädgård. Vi kan också se att vissa platser användes extra flitigt som fond. Dit hör plommonbersån. På bilden saknar träden blad, precis som det kan se ut om våren. Med tanke på den kortärmade klänningen kan vi ana att det inte var alltför kallt den där vårdagen 1921.

Valborg Persson arbetade förmodligen som assistent eller gick som lärling hos John Alinder. Hon finns med på en hel del bilder i samlingen, bland annat i hemmet med Johns familj samt ett par bilder där hon är i färd med att ”sola kort” som Alinder uttryckte det. Bilderna finns att beskåda via länken här nedan:

https://digitaltmuseum.se/search/?q=john%20alinder%20valborg%20persson&aq=owner%3F%3A%22S-UM%22&o=0&n=224

Foto: John Alinder AL1758

 

12_AL1338_blogg.jpg

🎁 12 december 🎁

Här har vi rödfärgarna!

En stor andel porträtt i Alindersamlingen är planerade, de avbildade är uppklädda och förberedda, men spontaniteten har också fått råda. John Alinder fotograferade framför allt i Altuna socken, men även i socknarna runt omkring, Simtuna, Frösthult, Torstuna, Österunda och Härnevi. Många gånger var det människor i arbete, på väg till eller ifrån arbetet, som var i fokus. Det kunde vara dikesgrävning, städning, potatisplockning, tröskning, isupptagning eller andra sysslor som utfördes i trakterna. Av det mer spontana slaget tycks denna bild vara. De båda herrarna och rödfärgarna Lindgren och Torell fångades på bild i Sävasta, Altuna socken år 1919.

Fler porträtt finns i utställningen Lövskugga. John Alinder. Porträtt 1910-32 som just nu visas på Upplandsmuseet.

Foto: John Alinder AL1338

 

13_AL4188_blogg.jpg🎁 13 december 🎁

Luciadagen firas.

Det är tidigt 1900-tal och luciafirandet har börjat. Finservisen är framställd på en bricka, koppar, sockerskål och gräddkanna. Vid bordet sitter ett sällskap och väntar på en kopp kaffe, men också på att John Alinder ska föreviga det högtidliga tillfället med sin kamera. Bakom sällskapet väntar två kvinnor, det är vitklädda luciabrudar med tända ljus som står beredda att servera kaffe och bullar.

Vill du läsa lite om luciatraditioner så klicka in på länken här nedan, den går till förra årets luciainlägg på Samlingsbloggen. Där visar vi också en luciakrona från tidigt 1900-tal som finns i våra samlingar: 

https://www.upplandsmuseet.se/digitalaupplevelser/samlingsbloggen/2020-adventskalender/natten-gar-tunga-fjat-runt-gard-och-stuva/

Foto: John Alinder AL4188

 

14_AL4145_blogg.jpg

🎁 14 december 🎁

Utmaningen - barn och djur på samma bild!

Att fotografera barn kan vara lättare sagt än gjort, det känner nog många av oss igen, och många gånger kan det vara lika svårt med djur. Här har vi att göra med både djur och barn. Det krävdes lite extra av de avbildade objekten då de skulle fångas på bild. John Alinder fotograferade med lådkamera på stativ. Materialets låga känslighet medförde långa exponeringar, det krävdes av de som fotograferades att vara stilla. I det här fallet blev det en bild där flickan blundar. Så lätt hänt, men kaninerna är kvar på bordet i varje fall, vilken tur!

Den här och många fler fantastiska bilder finns med i boken John Alinder. Porträtt 1910–32. Boken finns att köpa i vår museibutik. Den kan bli den perfekta julklappen till dig själv eller någon du tycker om.

Ps! Vi har också en bild på flickan då hon blickar in i kameran. Den finner du här: https://digitaltmuseum.se/021017863482/flicka-med-kaniner-i-tradgard

Foto: John Alinder AL4145

 

15_AL4417_blogg.jpg
🎁 15 december 🎁
 

I andras trädgårdar.

Många av John Alinders bilder är tagna hemma i den egna trädgården men han var också på besök hemma hos andra för att fotografera. Den 1 juli 1918 var han på plats hemma hos von Engeströms i Göksbo för att föreviga en kaffebjudning. Alla ville vara med på bild ser det ut som, en man med pipa i munnen har till och med ställt sig i ett träd, kanske för att synas bättre?

Alinders karaktäristiska bokstäver berättar om platsen. Glasplåten har storlek 9x12 cm och avslöjar därmed att vid det här fotograferingstillfället använde Alinder sin resekamera.

Foto: John Alinder AL4417

 
 
16_AL0119_blogg.jpg
🎁 16 december 🎁
 
Hej på er där nere!
 
Den här bilden visar i allra högsta grad på den förkärlek som John Alinder hade gällande speciella kompositioner. Här är det Åke Lindberg som från en placering en bit upp i en björk blickar ner mot John Alinder och hans kamera. Ojoj, visst hinner det fara en del tankar genom huvudet! Vad gör lille Åke alldeles ensam där högt uppe trädet? Men vid närmare granskning kan vi förstå att allt gick alldeles tryggt till. På höger sida om stammen så skymtar en bit av pappa Gunnars jacka fram, vilket avslöjar att det inte fanns någon risk för att lilla Åke skulle falla ner.
 

Vill du veta hur pappa Gunnar ser ut, backa tillbaka i julkalendern till den 8 december, där både han och mamma Maria finns med på bild!

Foto: John Alinder AL0119

 
 
17_AL0487_blogg.jpg🎁 17 december 🎁
 
Blickar som möts
 
Idag har antikvarie Camilla Löf valt en favorit ur fotoboken ”John Alinder. Porträtt 1910-32”.
 
"John Alinder kände många av de han fotograferade och de kände honom. Som person verkar han ha varit fylld av humor och värme, alltid med en glimt i ögat, och han hade en unik förmåga att få människorna han fotograferade att vara sig själva. Det finns en alldeles speciell känsla av närhet och självklarhet, när de står där i trädgården, eller sitter, och tittar rakt in i kameran. Blickar som talar, som vill att man ska se. Ofta med en blygsam uppsluppenhet eller avslappnat poserande, som den unga mannen i hatt, med ena handen i sidan och en cigarett i den andra.
 
Det är något som händer i mig när jag möter dessa människors blickar. Det är som att de uppmanar till att bli tittade på, en glimt i ögat som gör att man själv känner sig sedd. Våra blickar möts, de som levde då och jag som lever nu."
 
#antikvariensval /Camilla Löf
 
Foto: John Alinder AL0487
 
18_AL2879_blogg.jpg

🎁 18 december 🎁

Grammofonkonsert i Alinders trädgård 1922.

Som ende son förväntades det att John Alinder skulle överta föräldragården, men han hade modet att bryta mot traditionen och valde i stället att ägna sig åt fotograferande. Han hade dock fler strängar på sin lyra. Utöver fotograferandet drev han en lanthandel från hemmet och under en period även en lönnbar. I butiken gick det bland annat hyra skrivmaskiner. Han var också innehavare av den svenska agenturen för det brittiska skiv- och grammofonmärket His Masters Voice. På den här bilden står just en sådan trattgrammofon på bordet. Märkets logotyp med den sittande hunden invid en trattgrammofon, sitter på grammofonens sida.

Foto: John Alinder AL2879
 
 
19_AL5909_blogg.jpg

🎁 19 december 🎁

"Familjerna August och John Alinder, Sevasta"

Så lyder John Alinders anteckning i registerboken från 1926. Bondsonen Alinder som gick sin egen väg och som tackade nej till att ta över föräldragården och driva lantbruk. Endast en väldigt stark och driven person kan våga ta ett sådant beslut. Att våga gå mot strömmen och hitta en egen väg i livet.

Alinder levde trots detta hela sitt liv på föräldragården i Sävasta. Här ser vi honom med sin fru Tora och sonen Tore, samt far och mor, August och Karolina. De är uppställda framför den kuliss som Alinder införskaffade mot slutet av sin verksamma tid som fotograf. Anmärkningsvärt är att kulissen hängdes upp i trädgården! Fotograferandet fortsatte således ute i det fria. Undrar om han gillade den ljusa duken som bakgrund, då han var van med mer naturliga, levande fonder? Det finns hur som helst inte så många bilder tagna framför den. John och hans familj ser väldigt stela ut på bilden. Det är som att glädjen, värmen och humorn har försvunnit.

Foto: John Alinder AL5909

 

20_AL2314_blogg.jpg

🎁 20 december 🎁

Och priset för största pumpa går till...?

Idag har Berit Schütz, chef på avdelningen Samlingar, valt en favorit ur fotoboken ”John Alinder. Porträtt 1910-32”.

"Vem är pojken på bilden? Jag önskar jag visste... och vilka tankar flög genom hans huvud när det kom på tal att det skulle tas en bild där han höll en pumpa i famnen? Vad avspeglas i hans blick? Tar han uppgiften att balansera den tunga tingesten på största allvar, eller tycker han att Alinder kunde bett någon annan? Pumpan då?! Den har odlats på Alinders gård i Sävasta och kanske, kanske tas bilden just för att visa att det är finaste pumpan i hela Altuna socken!"

#antikvariensval /Berit Schütz

Känner du igen pojken? Eller känner du igen någon annan person på bilderna i kalendern? Gå då in på Upplandsmuseets sida på www.digitaltmuseum.se och sök fram John Alinders bilder. Till varje bild finns ett kommentarsfält, där du kan lämna information eller ställa en fråga.

Foto: John Alinder AL2314

 

21_AL1027_blogg.jpg

🎁 21 december 🎁

Hur många hästkrafter har vi här då?

Det är 1919 och snön lyser vit och två granar flankerar ingången till huset. Efter den ståtliga hästen har vi Lennart Fredlund, Stockholm, på skidor. Lennart finns med på några andra bilder. Men vem var Lennart? Tyvärr så vet vi inte så mycket mer än årtal, namn och Stockholm. På en annan bild sitter Lennart på hästen och vid ytterligare en bild står en kvinna intill. Tänk vad fantastiskt om vi kunde få veta hennes namn!

https://digitaltmuseum.se/search/?q=Lennart%20Fredlund&aq=owner%3F%3A%22S-UM%22&o=0&n=80

Foto: John Alinder AL1027

 
 
22_AL5578_blogg.jpg

🎁 22 december 🎁

Hurra för John Alinder!

Det är 1928 och John Alinders 50-årsdag. På bilden står han med sonen Tore på trappan vid huset i Sävasta. De är omgivna av granar, girlanger och blommor. Denna dag är Alinder uppklädd i frack och fluga. Även sonen Tore har fått på sig finkläder. Högtidligt och juligt. Nästan 100 år senare fylls vi av beundran men också undran. Visste han då vilken betydande roll han skulle få som skildare av sin samtid. Kunde han ana att vi idag skulle betrakta hans bilder och samtala om hans unika förmåga. Tänk om han hade vetat att han idag skulle bli hyllad långt utanför den egna trakten, att det skulle skrivas om honom till exempel i brittiska The Guardian, franska L’Œil de la Photographie och i amerikanska magasin.

Foto: John Alinder AL5578

 

23_AL2230_blogg.jpg

🎁 23 december 🎁

John Alinder var bekant med Karl Karlsson, det vill säga den rikskände dragspelaren Calle Jularbo. Här har Alinder fotograferat Calle Jularbo med sina dragspelande vänner! Från vänster i bild poserar Karl Karlsson Jularbo, Carl Gylling, Fritz Lundblad och Erik Gylling med dragspelen. Undrar vilka toner som hördes där på träffen?

Vilken är din dragspelsfavorit?

Vill du se Calle och hans vänner redan en dag före julafton, så kan du kika in på DigitaltMuseum: https://digitaltmuseum.se/search/?q=Jularbo&aq=owner%3F%3A%22S-UM%22&o=0&n=80

Foto: John Alinder AL2230

 

24_AL3652_blogg_ny.jpg

🎁 24 december 🎁

Han som gick sin egen väg.

Här står han, John Alinder, huvudpersonen i vår julkalender! Vi leker med tanken att bilden är tagen en julafton, hästen har fått lite extra tillsyn och gott som sig bör. Kameran packas ihop tills nästa gång det är dags att föreviga en vän, en granne, grannens barn, en katt... Alinder själv går in i huset till familjen för att fira jul, han stänger dörren och kliver in i värmen. Vi är glada att han gick sin egen väg... John Alinder, bygdefotografen från Sävasta i Altuna socken!

God jul önskar vi er alla!

Välkommen att besöka utställningen Lövskugga. John Alinder. Porträtt 1910-32.

Foto: John Alinder AL3652