Små, små ting på andra advent!

6 december 2020
Små, små ting på andra advent!
Foto föreställande små metallföremål i askar.

Idag är det andra advent. Vi undersöker vidare i magasinet och vi fortsätter på leksaksspåret från i fredags. I några lådor finner vi askar med en variation av små, små metallföremål…det är små leksaker. Många hör till dockskåp, andra har lekts med som de är, kanske ibland tillsammans med dockor.

Här finner vi passande nog denna dag ett par ljusstakar, UM14722 och UM14723. De har använts till docka, är tillverkade i tenn och 3,8 cm höga. Ljusstakarna har Maria (1867 - 1954) och Anna (1865 - 1937) Holmberg haft som barn och föremålen skänktes till oss 1959.

Ljusstakarna UM14722 och UM14723

I samlingarna finns flera små ljusstakar. Vi kan inte låta bli att passa på att visa den här ljusstaken som har tillhörande helt fantastiskt smala och små vaxljus.

Ljusstake UM14690a med tillhörande vaxljus.

Ljusstaken är tillverkad av tenn och 6,5 cm hög och ljusen är 4,5 cm långa. Den hör till ett dockskåp införskaffat 1915 och har tillhört givarinnan Helga Svenssons barn och kom som gåva till Upplandsmuseet 1964.

När vi ändå är igång och studerar små metallföremål i lådan, så varför inte ta med den här också. En mortel modell mini. Det är ju ändå snart jul! Kanske är bakning något som står på agendan och visst är ni flera som mortlar en och annan krydda till baket?

Mortel och mortelstöt av tenn, UM08386n.

Morteln och mortelstöten hör till köksinredningen i ett av dockskåpen i våra samlingarDockskåpet iordningställdes på 1860-talet och har tillhört Astrid Graeve, född 1858 och Torborg Trafvenfelt (f. Graeve) född 1862, då de var barn. Det var också de båda systrarna som skänkte dockskåpet till Upplandsmuseet 1940.

Det var allt för idag. Vi vill önska er en fin andra advent!

Författare: Kerstin Åberg