På julspaning i Hemslöjdssamlingen!

15 december 2020
På julspaning i Hemslöjdssamlingen!
Högt däruppe tronar julbockar, tripp, trapp, trull…och ja, lite till. Bockarna ingår tillsammans med cirka 7000 andra föremål i Hemslöjdssamlingen.

Idag går vi på julspaning i Hemslöjdssamlingen. Samlingen, som innehåller cirka 7000 föremål, samlades in av Uppsala läns hemslöjdsförening under åren 1916–1993. Den skänktes till Upplandsmuseet 1994 och består huvudsakligen av två delar. Den ena är A-samlingen, som är upptecknad i liggaren ”Katalog över äldre slöjdalster” och den andra är B-samlingen som finns noterad i liggaren ”Katalog över nytillverkningar”.

En av de julbockar (här UM31810) som finns med i den översta bilden.

Julbockarna tillverkades efter en modell skapad i slutet av 1960-talet av Ulf Andersson, Uppsala. Julbockarna UM31809-UM31813 överlämnades till Upplandsmuseet för att ingå i Uppsala läns hemslöjdsförenings deponerade arkiv när föreningen stängde igen sin butik i mars 1988.

Hemslöjdssamlingen innehåller allt från fotografier, arbetsritningar och arbetsbeskrivningar till vävprover, broderier, textila prover, en del hela plagg och andra föremål. Vi kikar vidare på jultemat i samlingen.

Här nedan har vi broderiet UM40821 med namnet "Julstjärna". som är broderat med rött och grönt lingarn på linnetyg.

Väggbonaden UM40820 ovan har namnet "Nu tändas tusen juleljus" och är formgiven av Monia Westin. Broderiet, som är 40 cm långt, är broderat med vitt och gult lingarn på blått linnetyg.

Den här broderade väggbonaden (UM40813) har namnet "Tomteskogen" och är också formgiven av Monia Westin. Den är broderad med lingarn på linnetyg med korsstygn i rött, grönt och gult på vit botten.

Här ovan har vi arbetsmaterial till broderierna "Tomteskogen", "Kungsängsliljan", "Hjärtans fröjd" och "Nu tändas tusen juleljus". Arbetsmaterialet består av tre skisser i form av collage, en akvarellskiss, två broderiprov med korstygnsbroderier, ett prov av linneväv och fyra broderimönster. I materialet anges att kompositionerna är gjorda av Monia Westin.

I liggaren "Katalog över nytillverkningar" står att det här broderiprovets komposition är gjord av Gun Leander.  Broderiprovet, som är tänkt som julduk alternativt jultablett, är broderat med kedjestygn på rött cottolintyg med vitt lingarn (UM38713a).

Skissen ovan ingår i en samling skisser gjorda med vattenfärg på papper som sedan klistrats på kartongblad. I materialet anges att Henriette Ousbäck står för kompositionen. Två av skisserna är daterade till 1974. Just denna heter ”Julen står för dörren". Här nedan som ett färdigt broderi (UM40817). Broderiet är utfört med lingarn på linnetyg i rött, gult, orange, vinrött, blått och svart på vit botten och visar en tomte med paket.

Utöver det som visats här så finns i samlingen också juldekorationer i andra material, bland annat i trä, mässing och lergods. Här visar vi ett exempel på åtta julgransprydnader (UM31918) i form av stjärnor tillverkade i mässing.

Om du är intresserad av vad som finns mer i Hemslöjdssamlingen så är du välkommen att botanisera i hela samlingen som finns publicerad i en mapp på DigitaltMuseum

Författare: Kerstin Åberg