Pepparkakor hör julen till!

3 december 2020
Pepparkakor hör julen till!
Förpackningar från Pricks på hyllplan i föremålsmagasinet.

På några hyllplan finner vi flera färgglada förpackningar. Förpackningar från olika tidsperioder. Några mer slitna, andra helt nya och oanvända. Det gemensamma är att de alla kommer från Pricks i Tierp.

Vi kastar oss tillbaka i tiden. Året är 1933. Sigge Eriksson och Rune Lövgren träffas på en kommunal hushållskurs och börjar sen baka och sälja bröd tillsammans. Så kommer pepparkakorna in i bilden. Goda hållbara pepparkakor som folk älskar. Företaget växer och 1944 öppnar Pricks pepparkaksfabrik på Hantverksgatan i Tierp, – ”Pricks” efter kakformen som påminner om en måltavla och smaken som ju är ”mitt i prick”

Oanvända förpackningar som samlades in vid nedläggningen 2004.

Arbetsplatsen är mycket modern, inte bara för sina bakmaskiner och löpande band. Sigge och Rune har dagliga promenadmöten på fabriksgolvet. De anställda erbjuds gratis läkarbesök, vitamintillskott och goda lånevillkor.

Med hjälp av uppfinningsrik reklam expanderar Pricks med fler sorters kakor, kex och muffins samt export till Europa, USA och Ghana! När Sigge och Rune drog sig tillbaka 1968 såldes Pricks. Flera ägobyten senare så stängs pepparkaksfabriken i Tierp vid årskiftet 2004-2005.. De sista dagarna innan nedläggningen producerades finskorpor, muffins och maränger vid fabriken. Den 17 december 2004 var sista produktionsdagen hos Pricks, den dagen tillverkades bondkakor, sirapskakor och drömmar. I samband med nedläggningen av fabriken i Tierp gjorde Upplandsmuseet en dokumentation med bilder och insamling av föremål.

Hylla_skylt.jpg

Skylt och kakburkar på hylla i föremålsmagasinet.

Monter.jpg

Monter med utställda bilder och föremål från Pricks.

För några år sedan gjorde vi en liten miniutställning med berättelsen om Pricks där vi ställde ut utvalda bilder och föremål. På DigitaltMuseum har vi en utställningsmapp med det som var utställt då. Du kommer till den här: DigitaltMuseum.

Det var många som blev nostalgiska då det tittade på utställningen och vi har hört det berättas om den doft av pepparkakor som spred sig i trakten.

Ja, vi kan hålla med. Pepparkakor är både gott och doftar härligt!

Författare: Kerstin Åberg